راهنمای خرید پاور برق کامپیوتر

راهنمای خرید پاور برق کامپیوتر

یکی از کم هیجان‌انگیزترین، اما مهم‌ترین قطعات کامپیوتر، پاور برق کامپیوتر است. البته رایانه‌های شخصی با برق کار می‌کنند و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی ارائه نمی‌شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC)  ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) استفاده شده توسط اجزای رایانه شخصی در ولتاژ مورد نیاز عبور می کند. در ین نوشته راهنمای خرید پاور کیس و منبع تغذیه (پاور برق) بررسی می کنیم.

خرید هر پاور برق برای راه اندازی رایانه شخصی وسوسه انگیز است، اما این انتخاب عاقلانه ای نیست. منبع تغذیه ای که برق قابل اطمینان ارائه نمی دهد، مشکلات متعددی ایجاد کند، از جمله بی ثباتی که به سختی می توان آن را تعیین کرد. در واقع، خرابی منبع تغذیه اغلب می‌تواند باعث مشکلات دیگری مانند تنظیم مجدد و فریز تصادفی شود که در غیر این صورت ممکن است مرموز باقی بماند.

بنابراین، می‌خواهید به اندازه گزینه‌های CPU، GPU، RAM و ذخیره‌سازی، زمان و توجه خود را به پاور برق خود اختصاص دهید. انتخاب منبع تغذیه مناسب بهترین عملکرد ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورد و کمک می‌کند تا مادام‌العمر اطمینان داشته باشید.

راهنمای خرید پاور برق کامپیوتر

توان خروجی چیست؟ چقدر نیاز دارید؟

چند فاکتور مهم برای انتخاب بهترین پاور برق وجود دارد، درست مانند هر قطعه رایانه شخصی، شناسایی یکی از مهم ترین عوامل بسیار ساده است. برای اینکه بدانید چه مقدار توان خروجی نیاز دارید، نیازی به بررسی معیارها یا خواندن نظرات ندارید. در عوض، می‌توانید از منبع تغذیه رادینو پلاس استفاده کنید تا دقیقاً میزان برق مورد نیاز منبع جدید خود را برای خروجی تعیین کنید.

برای استفاده از ابزار، باید اجزای خود را از لیست های کشویی برای هر دسته انتخاب کنید. ابزار فوق با جدیدترین گزینه ها برای واحد پردازش مرکزی (CPU)، مادربرد، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و غیره به روز است. در حالی که این ابزار به جزئیات هر جزء نمی پردازد، اما در صورت لزوم این کار را انجام می دهد و حدس و گمان را از تصمیم گیری در مورد میزان قدرت مورد نیاز شما حذف می کند.

برای مثال، اگر در حال ساخت (یا خرید) یک رایانه با پردازنده Intel Core i7-11700K، پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 3070، 16 گیگابایت رم متشکل از دو قطعه 8 گیگابایتی، یک درایو حالت جامد 1 ترابایتی هستید. (SSD) و یک هارد دیسک 1 ترابایتی 7200 RPM (HDD)، سپس 512 وات قدرت توصیه می شود. شما می توانید یک پاور برق 600 وات را برای ایمن انتخاب کنید.

خرید پاور برق

هنگام خرید پاور برق ، ارتقاء را پیش بینی کنید.

البته، ممکن است بخواهید چند سناریو را اجرا کنید تا مطمئن شوید که می توانید نیازهای بلندمدت خود را برطرف کنید. به عنوان مثال، ارتقاء به GPU Nvidia GeForce RTX 3080 توصیه شده را به 602 وات می رساند، در حالی که دو برابر شدن رم تفاوتی ایجاد نمی کند. اگر فکر می کنید ممکن است GPU خود را ارتقا دهید، پس حداقل یک PSU 700 وات می خواهید.

امروزه فقط برای برآورده کردن نیازهای خود برنامه ریزی نکنید، در عوض کمی به جاده نگاه کنید و به تغییراتی که ممکن است بعداً بخواهید ایجاد کنید فکر کنید. اگر یک کامپیوتر استوک می‌خرید، باید مطمئن شوید که از چه پاور برق استفاده می‌کند تا مطمئن شوید که می‌تواند هر چیزی را که می‌خواهید اضافه کنید کنترل کند، یا اینکه در برخی مواقع به اندازه کافی آسان است که آن را جایگزین کنید.

یک نکته مهم در مورد توان: توان پیوسته و توان پیک چیزهای متفاوتی هستند. به طور کلی، شکل “حداکثر توان” یک پاور برق به توان پیوسته (پایدار) اشاره دارد که PSU به طور مداوم ارائه می کند، در حالی که اوج توان به حداکثر توان افزایش یافته ای اشاره دارد که PSU می تواند ارائه دهد، البته برای مقدار بسیار کوتاهی زمان (به عنوان مثال، 15 ثانیه).

هنگام خرید پاور برق ، مطمئن شوید که وات مداوم آن نیازهای شما را برآورده می کند، در غیر این صورت احتمالاً زمانی که رایانه شما بارگذاری کامل دارد با مشکل مواجه خواهید شد.

در نهایت، نگران نباشید که خرید پاور برق با رتبه بالاتر به این معنی است که شما لزوماً از برق بیشتری استفاده خواهید کرد. منبع تغذیه فقط برق مورد نیاز اجزای رایانه شخصی شما را می کشد، بنابراین اگرچه ممکن است خرید پاور برق بزرگتر از آنچه نیاز دارید هدر دادن پول باشد، اما هزینه بیشتری برای کار کردن با رایانه شخصی شما نخواهد داشت.

خرید قطعات کامپیوتر

حفاظت

برخی از تولیدکنندگان پاور برق برای کمک به ایمن نگه داشتن اجزای شما در برابر مشکلات مربوط به برق، محافظ هایی ایجاد می کنند. این محافظ‌ها اغلب هزینه‌هایی را به منبع تغذیه اضافه می‌کنند، اما می‌توانند آرامش بیشتری را نیز ارائه دهند.

اولین مورد حفاظت از اضافه ولتاژ است که به مدار یا مکانیزمی اطلاق می شود که اگر ولتاژ خروجی از حد ولتاژ مشخص شده بیشتر شود، که اغلب بیشتر از ولتاژ نامی خروجی است، واحد منبع تغذیه را خاموش می کند. این حفاظت مهم است زیرا ولتاژهای خروجی بالا ممکن است به اجزای کامپیوتری که به پاور برق متصل می شوند آسیب برساند.

دوم حفاظت اضافه بار و جریان اضافه است. اینها مدارهایی هستند که از واحد منبع تغذیه و رایانه با خاموش کردن واحد پاور برق در هنگام تشخیص جریان بیش از حد یا بار قدرت، از جمله جریان های اتصال کوتاه، محافظت می کنند.

بهترین پاور برق

کارایی با PSU مهم است

وات تنها یکی از معیارهای عملکرد پاور برق است. مورد دیگر، رتبه کارایی آن است، که معیاری است برای اینکه چقدر برق DC به رایانه شخصی می فرستد و چه مقدار در درجه اول در اثر گرما از دست می رود. بهره وری مهم است زیرا بر میزان هزینه ای که برای آماده نگه داشتن رایانه خود خرج می کنید تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، کامپیوتری را در نظر بگیرید که به 300 وات برق نیاز دارد. اگر از پاور برق با راندمان 85 درصد استفاده می کنید، رایانه شما حدود 353 وات برق ورودی را از شرکت برق شما می گیرد. از طرف دیگر منبع تغذیه ای که تنها 70 درصد کارایی دارد، 428 وات برق را از دیوار می کشد. انتخاب پاور برق کارآمدتر مقداری پول نقد در قبض برق ماهانه شما صرفه جویی می کند.

در عین حال، پاور برق با راندمان بالاتر به رایانه شما اجازه می دهد تا خنک تر نیز کار کند. هر مؤلفه رایانه شخصی مقداری گرما تولید می کند و این گرما در برابر عملکرد عالی کار می کند. منبع تغذیه کارآمدتر گرمای کمتری را دفع می‌کند، که به لطف فن‌هایی که نیازی به کارکرد سریع یا طولانی‌تر، قابلیت اطمینان بهتر و طول عمر طولانی‌تر ندارند، سیستمی آرام‌تر را به همراه خواهد داشت.

پاور کیس

گواهینامه 80 PLUS چیست؟

همانطور که در جستجوی پاور برق هستید، بسیاری از آنها را خواهید دید که دارای 80 برچسب گواهینامه PLUS هستند. 80 Plus یک برنامه صدور گواهینامه است که سازندگان می توانند از آن استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که منابع تغذیه آنها الزامات کارایی خاصی را برآورده می کند. 80 PLUS دارای سطوح مختلفی از گواهینامه پایه تا تیتانیوم است و منابع تغذیه توسط آزمایشگاه‌های مستقل رتبه‌بندی می‌شوند تا سطوح کارایی زیر را برای سیستم‌های برق ۱۱۵ ولتی مصرف‌کننده ارائه کنند.

برای خرید منبع تغذیه در رادینو پلاس، می‌توانید فیلتر را بر اساس سطح گواهینامه 80 PLUS انتخاب کنید.

باعث می‌شود سطح کارایی را که می‌خواهید در رایانه شخصی به دست آورید، آسان‌تر کند.

گواهینامه 80 PLUS چیست؟

ولتاژ در پاور برق

با این حال، وات تنها معیار توانایی پاور برق برای پشتیبانی از تمام اجزای شما نیست. برق به قطعات توسط ریل تامین می شود، در حالی که هر ریل ولتاژ نیاز به توجه دارد، بیشترین توجه باید به ریل(های) 12 ولتی معطوف شود که انرژی را برای پرقدرت ترین قطعات تامین می کند، همانطور که پردازنده و کارت های ویدئویی PCIe دریافت می کنند.

یک منبع تغذیه مدرن باید حداقل 18 آمپر روی ریل+12 ولت برای یک رایانه به روز، بیش از 24 آمپر برای سیستمی با یک کارت گرافیک کلاس علاقه مندان و حداقل 34 آمپر خروجی داشته باشد. هنگامی که صحبت از یک سیستم SLI/CrossFire  پیشرفته می شود. رقم آمپر خروجی، رقم ترکیبی PSU هایی است که بیش از یک ریل +12 ولت ارائه می دهند.

البته، این عدد خروجی کل ترکیبی است که باید به دنبال آن باشید، همیشه نمی‌توانید ریل‌های +12 ولت را برای محاسبه خروجی ترکیبی جمع کنید. به عنوان مثال، یک PSU با برچسب ریل هایی با برچسب +12V1@18A و +12V2@16A ممکن است به جای 34A تنها خروجی برق ترکیبی 30A داشته باشد. این اطلاعات را در مشخصات دقیق مورد یا در برچسب اطلاعات PSU جستجو کنید.

اگر می‌خواهید پیکربندی SLI/Crossfire را اجرا کنید، باید مطمئن شوید که ریل(های) +12 ولت کمتر از 34 آمپر ترکیبی ارائه نمی‌دهند. منبع تغذیه های مختلف برچسب متفاوتی دارند، برخی حداکثر آمپر ارائه شده توسط هر ریل را نشان می دهند و برخی حداکثر وات ترکیبی را ارائه می دهند، به عنوان مثال، 396W، که برابر  با 396W/12V = 33A است.

نکته مهم دیگر تعداد ریل هایی است که یک پاور برق برای تامین برق اجزای خود استفاده می کند. به بیان ساده، یک منبع تغذیه می تواند تنها یک ریل +12 ولت را برای تامین تمام برق اجزای رایانه شما فراهم کند، می تواند چندین ریل داشته باشد. استفاده از یک ریل به این معنی است که تمام برق برای تمام اجزای متصل به آن در دسترس است، این امر پیکربندی را آسان می کند زیرا نیازی به نگرانی در مورد تطبیق اجزا با ریل ندارید، اما همچنین به این معنی است که یک پاور برق مانند یک برق، تمام اجزا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برعکس، داشتن ریل های متعدد تا حدی امنیت را در برابر خرابی فاجعه بار می دهد، اما نیاز به دقت بیشتری در تنظیم کارها دارد.

بهترین پاور برق

آیا پاور برق کامپیوتر شما مناسب است؟

برای فهمیدن اینکه پاور برق مناسب برای کامپیوتر شما چقدر باید باشد، شما نیاز به توجه به توان مصرفی کامپیوتر خود دارید. توان مصرفی کامپیوتر می‌تواند از طریق برچسب روی دستگاه یا در دفترچه راهنمای کاربری آن مشخص شود.

به طور کلی، پاور برق کامپیوتر باید توان کافی را برای تامین نیازهای کلی کامپیوتر، از جمله پردازشگر، کارت گرافیک، حافظه رم، هارد دیسک و دستگاه‌های جانبی، فراهم کند. برای مثال، اگر کامپیوتر شما توان مصرفی حدود ۳۵۰ وات داشته باشد، پاور برقی با توان ۴۰۰ وات به شما کافی خواهد بود.

رادینو پلاس پاور برق کیس و مادربرد به صورت عمده با قیمت مناسب عرضه می کند.

ATX

اگرچه هنوز منابع تغذیه با فاکتور AT برای خرید در دسترس هستند، منابع تغذیه با فاکتور AT بدون شک محصولاتی قدیمی هستند که در راه خروج هستند. حتی منابع تغذیه فرم فاکتور بعدی ATX ((ATX 2.03 و نسخه‌های قبلی در حال سقوط هستند. تفاوت عمده بین فاکتورهای شکل منبع تغذیه ATX و AT عبارتند از:

منابع تغذیه ATX یک ریل ولتاژ +3.3 ولتی را فراهم می کند.

منبع تغذیه ATX از یک کانکتور 20 پین به عنوان کانکتور اصلی برق استفاده می کند.

منابع تغذیه ATX از ویژگی Soft-off پشتیبانی می کنند و به نرم افزار اجازه می دهد پاور برق را خاموش کند.

ATX12V

فرم فاکتور ATX12V اکنون انتخاب اصلی است. چندین نسخه مختلف از فرم فاکتور ATX12V وجود دارد، آنها می توانند بسیار متفاوت از یکدیگر باشند. مشخصات ATX12V v1.0 به فرم فاکتور اصلی ATX یک کانکتور 4 پین + 12 ولت برای انتقال انرژی به طور انحصاری به پردازنده و یک کانکتور برق کمکی 6 پین که ولتاژهای 3.3+ و 5+ ولت را ارائه می دهد اضافه کرده است. مشخصات بعدی ATX12V v1.3 بر روی کانکتور برق 15 پین SATA اضافه شده است.

یک تغییر اساسی در مشخصات ATX12V v2.0 رخ داد که کانکتور برق اصلی را از فرمت 20 پین به فرمت 24 پین تغییر داد و کانکتور برق کمکی 6 پین را حذف کرد. همچنین، مشخصات ATX12V v2.0 همچنین محدودیت جریان را در کانکتور برق پردازنده 4 پین برای ریل 12 ولت 2 جدا کرده است (جریان +12 ولت به ریل های 12 ولت 1 و 12 ولت تقسیم می شود). بعداً، مشخصات ATX12V v2.1 و v2.2 نیز الزامات راندمان را افزایش داد و بهبودهای مختلف دیگری را الزامی کرد.

پاور برق ATX12V شکل و اندازه فیزیکی یکسانی با فرم فاکتور ATX دارند.

منبع تغذیه EPS12V و SFX12V

منبع تغذیه EPS12V علاوه بر کانکتور 4 پین فرم فاکتور ATX12V از یک کانکتور قدرت پردازنده 8 پین استفاده می کند (این تنها تفاوت بین این دو فرم فاکتور نیست، اما برای اکثر کاربران رایانه رومیزی، این موضوع را می دانند. باید کافی باشد). فرم فاکتور EPS12V در ابتدا برای سرورهای سطح پایه طراحی شده بود، اما مادربردهای رومیزی پیشرفته روز به روز از کانکتور برق پردازنده 8 پین EPS12V استفاده می کنند که به کاربران امکان می دهد پاور برقEPS12V  را انتخاب کنند.

خرید قطعات کامپیوتر

اتصال دهنده ها

پاور برق اگر به تمام اجزای رایانه شما وصل نشود و آن را تغذیه نکند بی فایده است. این بدان معناست که باید تمام انواع اتصال دهنده های مورد نیاز را داشته باشد.

اولین کانکتوری که باید در نظر گرفت کانکتور اصلی است که مادربرد را تغذیه می کند. این کانکتور در دو نوع 20 پین و 24 پین عرضه می شود. مورد دوم به طور فزاینده ای محبوب است، و این احتمال وجود دارد که پاور برق شما هر دو گزینه را ارائه دهد. فقط چک کنید تا مطمئن شوید.

بعدی کانکتور برق پردازنده است که در نسخه های 4 پین و 8 پین عرضه می شود. همانند کانکتور اصلی برق، بسیاری از مادربردهای مدرن به فرمت بزرگتر تغییر داده اند. دوباره مطمئن شوید که منبع تغذیه شما سازگار است.

پرکاربردترین کانکتور برق کانکتور 4 پین Molex است. برای اجزای مختلف از جمله هارد دیسک های قدیمی، درایوهای نوری، فن ها و برخی دستگاه های دیگر استفاده می شود. قطعات جدیدتر SATA دارای کانکتور برق SATA مخصوص به خود هستند و در صورت تمام شدن هر یک از آداپتورهای Molex به SATA نیز می توانید استفاده کنید. حتی می‌توانید از کابل‌های اسپلیتر برای افزایش تعداد قطعاتی که می‌توانید متصل کنید استفاده کنید، اما محدودیت‌های بالای پاور برق خود را در نظر داشته باشید.

راهنمای خرید پاور برق کامپیوتر

صدای فن و راحتی کابل

اکنون که مهم‌ترین فاکتورهای مرتبط با برق را در نظر گرفته‌ایم، چند نکته دیگر برای انتخاب پاور برق وجود دارد. اینها چندان حیاتی نیستند، اما می توانند بر میزان لذت بخشی یک منبع تغذیه در طول عمر رایانه شخصی شما تأثیر بگذارند.

صدای فن

همانطور که قبلاً بحث کردیم، منابع تغذیه گرما تولید می کنند. این بدان معناست که آنها به فن ها نیاز دارند که خنک بمانند و کارآمد کار کنند. می‌خواهید کمی فکر کنید که می‌خواهید رایانه‌تان تا چه حد بی‌صدا کار کند، که بستگی زیادی به محیط شما دارد. اگر رایانه شخصی شما در فضایی آرام کار می کند، فن های بزرگتر که آهسته تر می چرخند تا همان مقدار هوا را جابجا کنند، احتمالاً باعث ایجاد یک رایانه ساکت تر می شود.

هیچ استاندارد واقعی در مورد خنک کننده پاور برق وجود ندارد، و بنابراین باید مواد بازاریابی را برای گزینه های منبع تغذیه خود مقایسه کنید. این یکی از زمینه‌هایی است که بررسی‌های عمیق به‌ویژه مفید خواهد بود، زیرا تمایل دارند میزان صدای منبع تغذیه را در طول سطوح مختلف عملیات اندازه‌گیری کنند، بنابراین راهنمایی‌هایی را در مورد میزان صدای بلندی که می‌توانید انتظار داشته باشید رایانه‌تان کار کند ارائه می‌دهند.

کابل کشی

در نهایت، سه نوع اصلی کابل کشی پاور برق وجود دارد. این که آیا شما یک سیستم سیمی سخت، ماژولار یا هیبریدی را انتخاب کنید، تعیین می کند که داخل کیس شما چقدر تمیز خواهد بود و چقدر کار باید انجام دهید تا رایانه شخصی خود را مرتب و مرتب نگه دارید.

کابل کشی با سیم سخت به این معنی است که هر کانکتور مستقیماً به منبع تغذیه متصل است و در صورت نیاز یا عدم نیاز وجود خواهد داشت. مزیت  و کوچکی با منابع تغذیه مدرن  برای سیستم های با سیم سخت این است که هم ساده تر است و هم مقاومت اضافی با اتصال دهنده های اضافی ایجاد نمی کند.

کابل کشی مدولار به این معنی است که هر کانکتور را می توان در صورت نیاز به آن اضافه کرد. این کار تمیز و بی نظم نگه داشتن کیس را آسان‌تر می‌کند، اما به لطف اتصالات فیزیکی اضافی، پیچیدگی و قیمت و مقداری مقاومت اضافی را نیز به همراه دارد. اگرچه این به احتمال زیاد برای اکثر کاربران بی ربط است.

سیستم های هیبریدی دارای برخی از کابل ها هستند، مانند اتصال برق اصلی، به صورت فیزیکی وصل شده و برخی دیگر اختیاری هستند. یک سیستم هیبریدی می تواند مصالحه خوبی ارائه دهد، زیرا کابل های خاصی مورد نیاز است حتی اگر مقاومت اضافی اتصالات حداقل باشد، اجتناب از آن به اندازه کافی آسان است.

زمان روشن شدن

بدیهی است که در انتخاب پاور برق چیزهای زیادی وجود دارد، این یک تصمیم مهم در کنار هم قرار دادن یک رایانه شخصی جدید است. اما صرف اندکی زمان برای اطمینان از اینکه منبع تغذیه قطعات کامپیوتر شما را با برق قابل اعتماد، ثابت و ایمن تامین می کند، در دراز مدت زمان زیادی را صرفه جویی می کند و کمک می کند کامپیوتر شما بهتر و کارآمدتر شود.

خرید قطعات کامپیوتر در رادینو پلاس با قیمت عمده و گارانتی معتبر بهترین انتخاب برای همکاران و مشتریان عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد